.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چرا موز نارس سالم‌تر است؟ ؛ دلیلی که شگفت زده‌تان می‌کند | چه کسانی نباید موز بخورند؟
موز خود به تنهایی یک سبد میوه محسوب می‌شود و دلیل خوبی نیز برای این امر وجود دارد چه به دنبال خوردن یک میان وعده قابل حمل باشید چه بخواهید قدری شیرینی طبیعی به یک اسموتی بیافزایید موز میوه مناسبی برای افزودن است.
چرا موز نارس سالم‌تر است؟ ؛ دلیلی که شگفت زده‌تان می‌کند | چه کسانی نباید موز بخورند؟

به گزارش شمال نیوز، موز نه تنها به طور طبیعی شیرین است بلکه سرشار از مواد مغذی می‌باشد اگرچه به دلیل داشتن قند و نشاسته زیاد شهرت بدی دارد، اما این میوه استوایی خوش طعم سرشار از پتاسیم، ویتامین ب - ۶، فیبر و پری بیوتیک است.

 

هم چنین، موز می‌تواند جایگزین شکر در بسیاری از محصولات پخته شود. فواید موز برای سلامتی و چند دستور العمل ساده را بیاموزید تا بیش‌تر از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 

موز منبع نشاسته مقاوم است به خصوص هر چه سبزتر باشد. نشاسته مقاوم در برابر هضم مقاومت می‌کند و توسط روده بزرگ کُندتر جذب می‌شود. نشاسته مقاوم در روده بزرگ توسط میکروبیوم تخمیر می‌شود و مولکول‌هایی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کند که با کاهش سرطان روده بزرگ و بهبود حساسیت به انسولین مرتبط است. بنابراین، به دلیل تاثیر نشاسته مقاوم یک موز نارس یا کال احتمالا در مقایسه با موز بیش از حد رسیده واکنش قند خون کُندتری ایجاد می‌کند.

 

حقایق تغذیه‌ای موز

یک موز متوسط دارای ۱۰۵ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر، ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم، ۱۰ میلی گرم ویتامین، ۰.۴ میلی گرم ویتامین و فاقد چربی می‌باشد.

 

فواید موز برای سلامتی

موز سرشار از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ب - ۶، ویتامین ث، منیزیم و فیبر است. موز هم چنین یکی از بهترین منابع پتاسیم است که به تنظیم فشار خون و حمایت از عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی غنی از پتاسیم با کاهش سطح فشار خون، احتمال بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته مرتبط هستند.

 

علاوه بر این، مطالعه‌ای که اثرات میوه‌های خاص را بر فشار خون بررسی کرده بود ارتباط معکوس بین موز و فشار خون دیاستولیک را نشان داد. به عبارت دیگر، هر چه تعداد موز بیش تری بخورید خطر ابتلا به فشار خون بالا کاهش می‌یابد. نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اکثر امریکایی‌ها روزانه به اندازه کافی پتاسیم مصرف نمی‌کنند (۳۴۰۰ میلی گرم برای مردان و ۲۶۰۰ میلی گرم برای زنان).

 

پتاسیم همچنین نقش کلیدی در تنظیم مایعات در بدن دارد و الکترولیت مهمی است که در قالب عرق بدن از دست می‌رود. انجمن بین المللی تغذیه ورزشی اشاره کرده که ورزش متوسط تا شدید منجر به از دست دادن پتاسیم می‌شود و خوردن موز را برای رفع این کمبود توصیه کرده است.

 

موز دارای فیبر است که باعث می‌شود برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد. موز هم چنین حاوی پری بیوتیک‌ها می‌باشد فیبرهای گیاهی که باعث رشد پروبیوتیک‌ها در روده می‌شوند. پری بیوتیک‌ها با سلامت گوارش بهتر، عملکرد سیستم ایمنی، سلامت قلب و عروق و شناخت مرتبط هستند.

 

یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده نشان داد که خوردن دو عدد موز در روز ممکن است رشد پروبیوتیک‌ها را در روده تشویق کند. در نهایت آن که موز منبع خوبی از ویتامین ب - ۶ است که مسئول انجام عملکردهای بسیاری در بدن می‌باشد. ویتامین ب - ۶ نقشی مهمی در واکنش آنزیمی دارد و بخش مهمی از متابولیسم پروتئین است.

 

چه کسانی نباید موز بخورند؟

موز حاوی الکل قندی به نام سوربیتول است که ممکن است برای برخی افراد باعث ایجاد گاز و اسهال شود. به طور کلی سوربیتول در مقادیر کم قابل تحمل است بنابراین بسیاری از افراد قادر هستند موز را بدون مواجهه با هیچ مشکلی بخورند.

 

موز رسیده هم چنین سرشار از FODMAP است کربوهیدرات‌هایی که ممکن است برای برخی افراد باعث ایجاد گاز و نفخ شود. البته این مورد کاملا فردی است و هر فردی پس از یکبار امتحان موز می‌تواند متوجه شود که نسبت به آن حساسیت دارد یا خیر.

 

موز منبع نشاسته مقاوم است

موز منبع نشاسته مقاوم است به خصوص هر چه سبزتر باشد. نشاسته مقاوم در برابر هضم مقاومت می‌کند و توسط روده بزرگ کُندتر جذب می‌شود.

 

نشاسته مقاوم در زوده بزرگ توسط میکروبیوم تخمیر می‌شود و مولکول‌هایی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کند که با کاهش سرطان روده بزرگ و بهبود حساسیت به انسولین مرتبط است. بنابراین، به دلیل تاثیر نشاسته مقاوم یک موز نارس یا کال احتمالا در مقایسه با موز بیش از حد رسیده واکنش قند خون کُندتری ایجاد می‌کند.

 

موز برای خوردن پیش از تمرین ورزشی خوب است

موز سرشار از کربوهیدرات است که منبع اصلی انرژی برای ورزش می‌باشد. در یک مطالعه که در آن موز با یک نوشیدنی ورزشی حاوی ۶ درصد کربوهیدرات مقایسه شده بود تاثیر هر دو بر روی عملکرد دوچرخه سواری مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

نتیجه آن مطالعه نشان داد که هر دو نتیجه عملکرد مشابهی داشتند و علاوه بر آن نتیجه یک مطالعه دیگر نشان می‌داد که خواص موز (عمدتا فروکتوز و ترکیبات فنلی (گیاهی) ممکن است عملکرد کلی ورزشی را افزایش دهد.

 

موز حاوی تریپتوفان است

احتمالا کلمه تریپتوفان را به عنوان چیزی آزاردهنده در بوقلمون می‌شناسید که باعث خواب آلود شدن شما می‌شود. تریپتوفان یک آمینو اسید است که در برخی مواد غذایی وجود دارد. با این وجود، این باور رایج که خوردن آن باعث بیحال شدن شما می‌شود صرفا یک افسانه است.

 

چه باور کنید چه باور نکنید تریپتوفان تنها پیش ساز سروتونین است یک ماده شیمیایی تثبیت کننده خلق و خو. بنابراین، خوردن مواد غذایی حاوی تریپتوفان ممکن است روی خلق و خوی شما تاثیر مثبت بگذارد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.076 seconds.